Gedoe en gedinges. Door de geforceerde update waren de anti-spam maatregelen buiten gebruik gesteld. Er staat weer "een en ander" aan nu en ik hoop dat het afgelopen is met die nare mensen die alleen maar onzin posten :(

bomen algemeen

Allerlei handige bouw en dorps- Tips & Truuks

Moderator: moddereters

marleen
stagiair
stagiair
Contacteer:

Bericht door marleen » vr 23-dec, 2005 10:25

De uitleg dan maar;

foto 1
benodigd materiaal: bloemendraad of dun ijzerdraad
bloemen crèpeband bruin
takjes van de heksenbezem
gietzand okergeel en bruin zand voor zandschilderen
zelfhardende klei, bijv.das
hobby verf
spuitlijm
tangetje

werkwijze: je neemt een paar takjes van de bezem, die wikkel je met het bloemen crèpeband aan het draad (zie foto). Wanneer je het crèpeband uitrekt dan plakt het vast. Zo maak je er twee. Deze twee takken wikkel je ook weer aan elkaar vast. Op de foto liggen ze op de goede hoogte naast elkaar. Daarna wikkel je ze samen tot de hoogte die je je boom wilt geven.
Maak een tweede en wikkel die weer aan deel één. Maak er minimaal acht.
Knip het ijzerdraad af, maar laat er drie iets langer, buig die om ( de wortels) zodat de boom meer grip krijgt in de klei.

foto 2 De heksenbezem wordt steeds dunner, heksje boos.

foto 3
Hier kun je zien dat ze niet allemaal op dezelfde hoogte aan elkaar vast gewikkeld zitten.
Neem een stukje klei en duw de boom erin, met een oude tandenborstel heb ik de "grond" wat reliëf gegeven.

foto 4
Boom bespoten met spuitlijm en bestrooid met het gele gietzand (dit is groffer dan gewoon zand) daarna nog bestrooid met het bruine zand.
Het voetje geschilderd in de kleuren donkergroen, lichtgroen, okergeel en donkerbruin. Net zolang tot je het resultaat mooi vindt.
Buig de takken in model

:idea: foto 5
Laat je de takjes van de heksenbezem en het zand stooien weg, daarvoor in de plaats schilder je de stammen hier en daar met witte verf, dan heb je een berk.

Het klinkt moeilijker dan dat het is, gewoon doen. :wink:
Succes

dessy
frontoffice
frontoffice

Bericht door dessy » wo 04-jan, 2006 22:37

Ja, het is mij gelukt!!!! Ik heb een boom gemaakt!!!! :biggrin:
En moet zeggen...... zelf vind ik hem goed gelukt :biggrin:

Ik heb sisal touw genomen en binddraad. Ik heb het uiteindelijk niet met de boormachine gedaan maar met een tangetje en een smyrnanaald......

Kijk maar in mijn album hoe je de boom vind geworden :biggrin:

http://www.mijnalbum.nl/Album=7G6M6BJW
Groeten van Geertje

duimpje
telefonist
telefonist
Contacteer:

Bericht door duimpje » wo 25-jan, 2006 17:34

ik wil even aan geertje vragen of jij de bomen met het touw met de hand draait? of met een boormachine??

groetjes van silvia

dessy
frontoffice
frontoffice

Bericht door dessy » wo 25-jan, 2006 18:32

Silvia,

Ik draai de bomen met de hand...... De ene kant tussen een tangetje en de andere kant met een smyrna naald. Zo kan je het goed vast houden en draaien :biggrin:

Je kan het natuurlijk ook met de boormachine doen maar dan moet je wel iets hebben om het draad tussen te zetten (bankschroef).

Het is op zich niet zwaar om het met de hand te doen en je voelt vanzelf als je niet meer verder hoeft te draaien want dan "veert" het draad terug :green:
Groeten van Geertje

marleen
stagiair
stagiair
Contacteer:

Bericht door marleen » zo 29-jan, 2006 21:40

ik gebruik of twee tangetjes of een boormachine en een tangetje

duimpje
telefonist
telefonist
Contacteer:

Bericht door duimpje » ma 30-jan, 2006 0:53

geertje ik heb een tip geplaatst bij zelf maken misschien heb je er iets aan?? om de boompjes te kleuren.
ikzelf zet de ene kant van het boompje vast in de bankschroef en aan het andere eind maak ik een ringetje van het ijzerdraad daar steek ik dan een schroevendraaier door en draai die dan rond werkt ook prima :lol:

marleen
stagiair
stagiair
Contacteer:

Bericht door marleen » ma 30-jan, 2006 20:29

bij mij weten zijn er geen grote potjes ecoline, maar ik zal eens in de katalogus kijken.

peetje
manusje van alles
manusje van alles
Contacteer:

Bericht door peetje » vr 03-feb, 2006 15:53

Knippen jullie het touw op bepaalde lengte en dan in de ecoline, of naderhand. Vertel eens even heb net ecoline gekocht en toen dacht ik.......tja, eerst verven of later?? :green:

dessy
frontoffice
frontoffice

Bericht door dessy » vr 03-feb, 2006 16:17

Het touw eerst op de lengte knippen van hoe breed je je boom wil hebben, dan uitpluizen en dan pas in de ecoline met iets water leggen. En dan laten weken..... Goed laten drogen op een plastic zak....
Groeten van Geertje

Kittekat
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door Kittekat » di 07-feb, 2006 20:59

Ken ik niet, is dat zoiets als Papydur??

peetje
manusje van alles
manusje van alles
Contacteer:

Bericht door peetje » di 07-feb, 2006 21:05

Net zoiets al Pretex

dessy
frontoffice
frontoffice

Bericht door dessy » di 07-feb, 2006 21:46

Pretex/Paverpol is een soort lijm maar eventueel al in kleur. Is waterbestendig en kan voor tuinbeelden gebruikt worden. De Paverpol werkt fantastisch is goed van je handen af te krijgen. De pretex wat minder. Is wel iets sneller droog maar ik vindt het niet lekker werken, heb er al meerdere workshops ingegeven. Maar kom iedere keer weer terug op de paverpol.

Papydur is een soort poeder wat je aanmaakt met water en wat dan een soort papier machee/klei wordt. Is redelijk mee te werken. Droogt vrij snel, maar kan wel barstjes geven als het gedroogd is.

Dry brushen is verven met een tamponeerkwast. Deze doop je in de verf en dan haal je de verf er met een doekje tot deze bijna droog is. Dan kun je deze gebruiken door ronddraaiende bewegingen te maken over het oppelvlak en zo krijg je subtiele kleuren........
Groeten van Geertje

dessy
frontoffice
frontoffice

Bericht door dessy » di 07-feb, 2006 23:16

Dat is moeilijk, er zijn diverse soorten. Zorg ervoor dat je er eentje met een kompressor koopt, want op bussen werkt niet zo heel erg goed en is best wel prijzig.....
Als je een kompressor koopt zorg er dan ook voor dat je een stille hebt, die van mij maakt ontzettend veel lawaai :sad:

Als je van plan bent om grote oppervlakten te air brushen neem dan een air brush met potjes die je eronder hangt. Als je geen grote oppervlakten moet doen kan je er eentje nemen met een kannetje er bovenop. Hier gaat niet zo heel veel verf in.

Laat je heel goed voorlichten voordat je er eentje koopt!!!!!
Gebruik ook alleen maar verf die voor de air brush geschikt is, en maak hem na ieder gebruik goed schoon (en hou de kleine onderdeeltjes in de gaten, die ben je zo kwijt :sad: )

Veel succes.
Groeten van Geertje

Kittekat
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door Kittekat » do 09-feb, 2006 18:17

Nee, dit zijn geen nepplantjes. Dit zijn luie mensen boompjes. Het gaat echt supersnel. Je koopt een hele doos bij de treinen winkel, bespuit ze met lijm en bestrooit het met die vlokken poeder en klaar :lol: Ik prik ze in de piepschuim want de steeltjes zijn teer en doe er dikke verf op met een beetje van dat strooisel erin. Worden ze wat dikker. Ik heb een link gezien daar over. Zal hem zoeken. :biggrin:

Kittekat
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door Kittekat » do 09-feb, 2006 18:21

Nee joh is niet kant en klaar, je moet takjes knippen. Kijk even bij www.phlfrra.com En dan projects aanklikken

Plaats reactie