Gedoe en gedinges. Door de geforceerde update waren de anti-spam maatregelen buiten gebruik gesteld. Er staat weer "een en ander" aan nu en ik hoop dat het afgelopen is met die nare mensen die alleen maar onzin posten :(

Ruik ik daar een struik

Allerlei handige bouw en dorps- Tips & Truuks

Moderator: moddereters

Plaats reactie
tomenriet
uitzendkracht
uitzendkracht
Contacteer:

Ruik ik daar een struik

Bericht door tomenriet » di 13-jun, 2017 17:42

Ja, wie ruikt er aan een struik en wie wil die dan ook namaken.
Wel nu, het is eigenlijk een fluitje van een eurocent en een leuk klusje om op een mooie zomeravond lekker in de tuin te maken.
Wat hebben we nodig:
Sisaltouw
Lijmspray (Bison is het beste)
Houtlijm
Spuitbus donkerbruin en/of donker groen.
Diverse soorten loof, Heki en Noch hebben wel de mooiste soorten en wat grasvezels van 6 tot 12mm.

Snij stukjes sisal af, lengte maakt niet zoveel uit, ik knip ze zo tussen de 3 en 5cm.

Afbeelding

Onderkant afbinden en drupje houtlijm aan de onderkant, dan op een stukje papier of iets dergelijks plakken.
Ik gebruik ook wel eens Kliniplast, dat plak ik op een dun stukje styreen, later kan ik dan de struikjes makkelijk afscheuren.
De stukjes sisal uitpluizen of even onder het warme water houden, worden ze wat strakker.

Afbeelding

Ik steek ze dan in en plaatje styrodur of piepschuim kan ook maar dan wel oppassen straks met de lijmspray want piepschuim kan dan oplossen.
Spuit ze vervolgens bruin of donker groen.

Afbeelding

In de nog natte verf strooi ik dan met wat grasvezels (te koop in de betere modeltreinzaken) van 6 tot 12 mm.
Het gaat dan al aardig op een struik lijken.

Afbeelding

Dan met het theezeefje wat fijne turf er overheen strooien om de basis kleur te bepalen.

Afbeelding

Dan alles goed laten drogen.
Tijdens het drogen zet ik dan de diverse soorten loof klaar, o.a. Noch en Heki zijn mijn hofleveranciers. (ook in de betere modeltreinzaak of anders bij Lippe Duitsland bestellen)

Voor het gemak heb ik de soort en kleur achter de struiken geplaatst.
De struiken in spuiten met de lijmspray en het loof er losjes over heen strooien.
Leg er een krant onder zodat je het teveel aan loof weer terug kan doen bij de voorraad.

Je kan het ook in een apart bakje bewaren en dan later de diverse soorten loof weer met elkaar mengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van Noch had ik nog wat gekleurd loof zodat er ook struiken met wat kleur gemaakt worden.
Je krijgt zo een mooi skala van diverse soorten struiken wt het geheel veel levendiger maakt dan de eentonig zelfde kleur struiken.

Afbeelding

Deze struiken heb ik inmiddels toegepast op mijn nieuwe treinbaan, langs de rivier de Ahr in het Ahrdal kom je dit soort vast en zeker tegen. Zie ook mijn moonboard op de achtergrond.

Hoe vinden jullie trouwens het water geworden, daar zal ik ook nog wat over gaan vertellen maar nu eerst lekker buiten in de tuin genieten van het avondeten..
Het is geen kwestie van kunnen maar van doen.

Met vriendelijke groet, Tom

Mijn knutsels en frutsels albums

NOVW
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Ruik ik daar een struik

Bericht door NOVW » wo 26-jul, 2017 13:57

Cool!

dessy
frontoffice
frontoffice

Re: Ruik ik daar een struik

Bericht door dessy » do 27-jul, 2017 8:53

Ziet er goed uit! Dank jewel voor de mooie foto's!
Groeten van Geertje

Plaats reactie