Kerstdorpen.nl trekt na 15 jaar de stekker eruit.

Ik heb het nog een jaar of 2 in de lucht weten te houden, maar er is (alweer) een update aangekondigt. Ik ben er compleet klaar mee. Voor 5 gebruikers ga ik niet weer 2 weken zitten knokken met de ellende software van PHPBB.
Sorry, maar: 't is over.

"thanks for all the fish" en "see you in a different place"

-----voor de geïnteresseerden-----

MINIDORPEN: http://www.minidorp.nl
FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/Minidorp/
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Minidorpclub/

Vraag voor electrateuten

Allerlei handige bouw en dorps- Tips & Truuks

Moderator: moddereters

clippo
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door clippo » za 01-feb, 2014 1:30

Jan kol heeft de oplossing... maar gaat je dat zelf haarfijn uitleggen :wink:

marcell
telefonist
telefonist
Contacteer:

Bericht door marcell » za 01-feb, 2014 2:12

Nou dan hoop ik dat hij dat snel doet voordat er een department blok aan zit haha

Christian
stagiair
stagiair

Bericht door Christian » za 01-feb, 2014 8:23

Ben ook wel benieuwd....heb zelf ook veel losse items die op 2 batterijen gaan (3V). Wil ze graag voor aankomende kerst (lekker vroeg vooruit denken) ombouwen. Scheelt me in de batterijen :green:

charlie
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door charlie » za 01-feb, 2014 9:43

mijn schoonvader heeft ook de batterij kastjes eraf geknipt van meerdere items en 1 adapter eraan gemaakt, dus het moet kunnen.

clippo
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door clippo » za 01-feb, 2014 10:19

Dr34mcatcher schreef:Ben ook wel benieuwd....heb zelf ook veel losse items die op 2 batterijen gaan (3V). Wil ze graag voor aankomende kerst (lekker vroeg vooruit denken) ombouwen. Scheelt me in de batterijen :green:
Dat is niet zo spannend.. voor eenvoudig 3volt items kijk >> http://www.minidorp.nl/tips3.html#Ombouw :wink:

Sytze Flieghen
frisse kijk
frisse kijk

Bericht door Sytze Flieghen » vr 11-apr, 2014 13:11

Ja ja, het is wat met die adapters en stroom en spanning en watt en vermogen. En dan gooien ze je ook nog dood met formules. Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Aan de hand van twee voorbeelden zal ik proberen enig licht in de duisternis te brengen. Het eerste voorbeeld heeft niets met elektriek te maken, het tweede wel.

Eerste voorbeeld: Stel, je hebt een zware vrachtauto, zo’n monster van 40 ton. Daar ligt een motor van 500 PK in. De vrachtwagen is nu het apparaat dat het vermogen van de motor opvreet (de verbruiker). Nu moet je die vrachtwagen verplaatsen maar…. De motor is stuk. Dus sleepwagen ervoor (die sleepwagen moet je nu zien als de adapter) . Het enige dat je ter beschikking hebt is zo’n klein personenautootje met een 50 PK motortje. Sleepkabel ertussen en trekken maar. Ik garandeer je dat er iets de geest gaat geven. In dit geval de koppeling van de sleepwagen. Anders gezegd: de adapter kan niet het vermogen leveren dat de verbruiker verlangt.

Tweede voorbeeld: In je huis heb je een groepenkast (zekeringenkast). Van die groepenkast loopt er bedrading door je hele huis naar lichtpunten en stopcontacten. Een zekering is berekend voor 16 Ampere. Dit komt overeen met ongeveer 3700 Watt. Nu ga je een groep belasten met het koffiezetapparaat, een waterkoker, de vaatwasser, de wasmachine en twee elektrische kooktoestellen. Waarschijnlijk zit je nu boven die 3700 Watt. De zekering zal er dus uitvliegen. Ook hier geldt: teveel stroom vragen – dan gaat er iets stuk.

Nu naar jou specifieke geval. In principe kan het, je moet alleen aan een paar voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarde is dat je adapter de stroom moet kunnen leveren die de verbruikers verlangen. Om erachter te komen hoeveel stroom elke verbruiker verlangt zit er maar één ding op: meten. Als je niet de beschikking hebt over een multimeter koop dan zo’n ding. Je hebt een envoudige al voor een tientje in de bouwmarkt. Knip een draad van je verbruiker door, verwijder een stukje isolatie van het uiteinde van beide stukken draad en sluit de meter aan op de stand A of Amp. Noteer de waarde die je nu afleest. Dit doe je voor elke verbruiker (dus elk van de 10 dingen die je wilt aansluiten op een verdeeldoosje). Tel alle getallen op en je weet wat de totale stroom is die van je adapter verlangt gaat worden. Overigens is het zinvol als je adapter wat reserve heeft. Waarom? Vergelijk dat maar met jezelf. Je kunt best een flinke afstand afleggen in wandeltempo maar als je een marathon moet lopen en gaat proberen de snelle jongens bij te houden voel je je al snel niet zo prettig.

Als je het batterijkastje openmaakt (lekker slopuh) zul je zien dat daar een weerstandje in zit, een klein staafje met gekleurde ringetjes en een draad aan elk uiteinde. Een LED is ontworpen om te branden bij een bepaalde spanning in jou geval om en nabij de 2 Volt. Dat weerstandje dient ervoor om het overschot aan spanning weg te werken. Je zult dus bij elke verbruiker het weerstandje in de draad moeten opnemen, geen probleem, je had de draad toch al open geknipt. Als alle verbruikers dezelfde weerstand hebben - dwz als alle weerstandjes dezelfde kleuren ringetjes hebben, zou je ook kunnen volstaan met een weerstand in de toevoerleiding naar het verdeelblokje. Dan echter wel een dikkere weerstand. Er is vast wel een electronicawinkel bij jou in de buurt die je hierin kan adviseren.

Zelf een verdeelblok maken? Waarom zou je? Ze zijn gewoon te koop (Dickensville Elfsteden Catalogus pagina 60). En als je niet genoeg aansluitingen hebt kun je ze koppelen.

Heb je nog vragen? Mail me dan even. SUCCES!!!!

moon
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door moon » vr 11-apr, 2014 20:52

Beeldend uitgelegd
selectie in mijn album albums op google+Het Friesche land 2012 Blue winter lake 2012 kroegentocht 2012

Afbeelding Als je je met niemand vergelijkt, word je wie je bent. (Krishnamurti)

NOVW
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door NOVW » za 12-apr, 2014 15:50

applaus voor jezelluf!

Bobbien
manusje van alles
manusje van alles

Bericht door Bobbien » zo 13-apr, 2014 12:54

:clap: :clap: :clap: :clap: Zelfs als je niks van elektra weet is deze uitleg nog te begrijpen. Goed hoor, maar gelukkig heb ik een mand die het voor me doet, wel zo makkelijk hahahaha.

Gesloten