Kerstdorpen.nl trekt na 15 jaar de stekker eruit.

Ik heb het nog een jaar of 2 in de lucht weten te houden, maar er is (alweer) een update aangekondigt. Ik ben er compleet klaar mee. Voor 5 gebruikers ga ik niet weer 2 weken zitten knokken met de ellende software van PHPBB.
Sorry, maar: 't is over.

"thanks for all the fish" en "see you in a different place"

-----voor de geïnteresseerden-----

MINIDORPEN: http://www.minidorp.nl
FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/Minidorp/
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Minidorpclub/

Trein vragen en ervaringen

Allerlei handige bouw en dorps- Tips & Truuks

Moderator: moddereters

charlie
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door charlie » vr 18-nov, 2011 11:42

Daar lijkt het wel op :think:

Ik denk dat ik de trein rails eerst op een dunne plaat vast zet.
Die zaag ik in een ovale ring zodat hij gelijk op een verhoging rijd zoals de marklin treinen.

moon
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door moon » vr 18-nov, 2011 11:57

Poe Hans en dan winst maken zeker :lol:
selectie in mijn album albums op google+Het Friesche land 2012 Blue winter lake 2012 kroegentocht 2012

Afbeelding Als je je met niemand vergelijkt, word je wie je bent. (Krishnamurti)

hans
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door hans » vr 18-nov, 2011 13:56

hij is al verkocht

charlie
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door charlie » vr 18-nov, 2011 14:27

:smile: Dat is snel
Niet aan mij, maar dat vind ik niet erg want ik heb een ander idee.

Nu eens kijken voor een treintunnel of maken

riet broeders
frontoffice
frontoffice
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door riet broeders » vr 18-nov, 2011 14:39

Ik leg mijn tram altijd gewoon los neer, nooit geen moeite mee.

marit zwemmer
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door marit zwemmer » vr 18-nov, 2011 14:46

Ik leg de tram ook los neer. Charlie let je op met je tunnel? Als je hem van PU maakt moet je zorgen dat je extra ruimte aan de bovenkant maakt want als jwe er bv huisjes opzet zakt het toch wat in en blijft je trein steken, had ik dus vorige keer :rolleyes:

charlie
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door charlie » vr 18-nov, 2011 18:17

Dank je voor de tip Marit, dat zou ik ook zo doen :rolleyes:

charlie
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door charlie » za 19-nov, 2011 16:11

Zijn de bruggen, tunnels en andere onderdelen de goede maat voor in onze dorpen?

clippo
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door clippo » za 19-nov, 2011 18:00

Sommige bruggen wel, zie mijn bouwwerkje. Tunnels niet echt vind ik... Volgend jaar komt er een die echt past :wink:

charlie
frontoffice
frontoffice
Contacteer:

Bericht door charlie » za 19-nov, 2011 18:21

Laat me raden; Myvllage?

Heb je de brug zelf gemaakt?
Laatst gewijzigd door charlie op za 19-nov, 2011 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

marcell
telefonist
telefonist
Contacteer:

Bericht door marcell » za 19-nov, 2011 18:21

Kijk uit met baking soda, strooigoed zoals steengreus koffie enzenz wantdaarna doet hij bijna niks meer

MärCo
frisse kijk
frisse kijk
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door MärCo » di 20-dec, 2011 23:11

Zijn er ook mensen die naast kerstdorpen reliëf kerstkaarten maken?
Dan ken je ook de kleine vierkante dubbelzijdige stukjes witte plakband.
Hiermee kan je ook rails tijdelijk vast maken. Voor het geval dat je het niet meteen definitief vast wil zetten.

NOVW
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door NOVW » di 27-dec, 2011 14:14

(uit een ander topic in kletshoek; deze tekst hoort 100% hier bij!) :clap:
MärCo schreef:Hornby is, net als de meeste Europese modeltreinen (Fleischmann, Roco, Märklin) H0 (00), en voor gebruik bij Lemax, Dickensville e.d. te klein. Alhoewel Lemax huisjes e.d. niet exact op schaal gebouwd worden, komen ze nog het meeste overeen met schaal 0 (1:43,5 à 1:45). Helaas is deze schaal niet populair in Europa, maar wel in de Verenigde Staten. Dat komt omdat de huizen daar over het algemeen wat groter zijn, en veel huizen ook nog beschikken over een kelder. Merken als Atlas, Lionel en Williams maken nog steeds 0 schaal treinen, een enkele heeft zelfs nog een Kersttrein in het programma. Pas wel op als je zelf zo'n set importeert in Europa, want je moet niet alleen importheffing betalen, maar ook de transformator is onbruikbaar. In Amerika komt 110V uit het stopcontact, bij ons in Europa 230V. Je hebt dus wat extra geld nodig om een modeltreintransformator te kopen.

Is de situatie dan helemaal hopeloos? Nee, want tot in de jaren negentig maakte Fleischmann nog Fleischmann Magic treinen, en dat waren 0 schaal modellen van smalspoortreinen die op H0 rails reden (Dat wordt schaal 0e of 0n30 genoemd). Deze treinen zijn nog in ruime mate aanwezig op Marktplaats en op (de Duitse) ebay. Enkele modeltreinwinkels in Nederland beschikken nog over een kleine voorraad Fleischmann Magic treinen, en niet zelden zijn ze nog flink afgeprijsd ook. Neem gewoon eens de moeite om een aantal modeltreinwinkels af te bellen.

Bachmann (USA) maakt tot op de dag van vandaag schaal 0n30 modellen, in Europa wordt daar alleen rondom Kerst de tram van verkocht, vaak via site's van winkeliers en leveranciers die Lemax of Dickensville verkopen. Maar je kan ook de moeite nemen om deze modellen in de Verenigde Staten te kopen (via internet), en te laten rijden op H0 rails van Fleischmann/Roco/TRIX. Let wel op: Amerikaanse modeltreinen hebben kleinere wielflensen, en je moet de rails echt netjes neerleggen. Bachmann maakt b.v. hele romantische oude houten personenwagens met een balkon aan beide einden.

Meer informatie

Lionel: http://www.lionel.com/ (en voor kersttreinen:) http://www.lionelstore.com/products/Christmas/

Williams: www.williamstrains.com/ (het kan zijn dat je op de site van Bachmann uitkomt, maar kies dan in de linkerkolom "Williams").

Atlas: http://www.atlaso.com/

Bachmann On30: http://www.bachmanntrains.com Kersttrein 2012: Bachmann Spectrum artikel 25021, mogelijk al uitverkocht).

Fleischmann Magic: http://www.zevenspoor.nl/ (Heeft dit misschien nog op voorraad, bel eerst!) of modeltreinbeurzen (Houten, Eurospoor) of Marktplaats en ebay.

antoon
stagiair
stagiair

Bericht door antoon » di 27-dec, 2011 18:10

Hoi ik heb ook 2 treinen, de lemax rechte, en de lemax ronde rails.
Wilde een ovaal maken en dan door een tunnel laten rijden, zelf gemaakt.
Trein reed prima, maar de tunnel bleek bij neerzetten 3 mm te laag, dwz de verbindingslatjes aan de binnen kant.

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.

Klein kiertje eronder gemaakt en dacht ook goed, maar toen kwam er toch te veel licht eronderdoor naar mijn zin.

Toch verhoging naar beneden, en trein pleite. Dan maar een ander jaar een trein.

Heb overigens zelf niet zo veel met treintjes dus vond het niet zo'n ramp.

Het enige wat je er van terug ziet in mijn dorp is een uitgang van de tunnel, daar staan nu 2 koeien in.
http://ajm_vd_hoek.mijnalbums.nl/

riet broeders
frontoffice
frontoffice

Bericht door riet broeders » di 27-dec, 2011 20:10

Weer eens wat anders als een trein.

Gesloten