Gedoe en gedinges. Door de geforceerde update waren de anti-spam maatregelen buiten gebruik gesteld. Er staat weer "een en ander" aan nu en ik hoop dat het afgelopen is met die nare mensen die alleen maar onzin posten :(

VPRO kerst gids

Gebabbel, geklets; gezellie !

Moderator: moddereters

Kippie
plaatjes prof
plaatjes prof
Contacteer:

Bericht door Kippie » vr 22-dec, 2006 2:34

Het is toch hartstikke leuk Moon . Volgende stap TV show ????

Als je die buste een beetje draait kan ze naar je dorp kijken :green:

moon
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door moon » vr 22-dec, 2006 12:15

Jullie zijn wel lief :redface:
selectie in mijn album albums op google+Het Friesche land 2012 Blue winter lake 2012 kroegentocht 2012

Afbeelding Als je je met niemand vergelijkt, word je wie je bent. (Krishnamurti)

john en karen
uitzendkracht
uitzendkracht
Contacteer:

Bericht door john en karen » vr 22-dec, 2006 19:16

hier vanmorgen 3 benzine pompen en een tijdschriftenzaak maar niemand had de vpro gids :twisted:

moon
wethouder
wethouder
Contacteer:

Bericht door moon » vr 22-dec, 2006 19:17

Ik had er nu zelfs twee ....maar die ene is naar mijn oduers gegaan. Ik heb hem gewoon van AH
selectie in mijn album albums op google+Het Friesche land 2012 Blue winter lake 2012 kroegentocht 2012

Afbeelding Als je je met niemand vergelijkt, word je wie je bent. (Krishnamurti)

john en karen
uitzendkracht
uitzendkracht
Contacteer:

Bericht door john en karen » vr 22-dec, 2006 19:19

dan ga ik zometeen ook ff naar de AHaaa

NOVW
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door NOVW » di 26-dec, 2006 21:55

Hèhè, eindelijk tijd:
MONIQUE Pol (43):

‘In augustus ben ik aan het berglandschap voor het grote kerstdorp begonnen. Toen was het kleine dorp voorin het wandmeubel al af. Eerst maak ik de ondergrond met de scenery: een berg met een riviertje dat naar beneden slingert, langs een watermolen en onder een bruggetje door naar het vijvertje. Dit is daksolatieplaat, daar kun je met een aardappelmesje makkelijker in werken dan in piepschuim. Dat geeft met zagen of snijden van die witte bolletjes. Als de ondergrond klaar is, ga je het steeds meer aankleden met details. Paadjes van poppenhuissteentjes, aquariumzand en vloeibaar “water” uit de modelspoorwinkel. Maakte ik de fout om m’n berg te verplaatsen terwijl m’n water nog niet droog was. Is er zand in gekomen en heb ik nu een troebele rivier. Het is gauw te grof, maar met deze extra fijne sneeuw kun je voetstapjes en karrespoortjes maken. Was in Nederland niet te krijgen, dus heb ik het in Amerika besteld, met twee maanden wachttijd.

Als beginner doe je meestal teveel sneeuw op de daken, Nu strooi ik het realistischer, met kalkpoeder door een zeefje. De bomen van het kleine dorp heb ik zelf gemaakt, maar deze hier zijn allemaal gekocht. Ik werk veel met echt rendiermos. Voor de figuurtjes gebruik ik verschillende merken. Dit jaar is er en nieuw merk poppetjes in Nederland: Luville. Die zijn heel gedetailleerd, schitterend. En veel dieren; paarden, herten, vogels en veel honden. Een ooievaar op z’n nest, ganzenkuikens — qua seizoen klopt het niet, maar ik vond het zo schattig dat ik ze erbij heb gezet. Eerst kocht ik huisjes van Lemax, samen met Dickensville het oudste merk in Nederland. Maar de huizen van Department56 zijn veel realistischer. Deze orangerie in Dickens-stijl bijvoorbeeld, die bestaat echt in Amerika, net zoals die taveerne. Ik heb veel taveernes in m’n dorp; de Shakespeare Inn, de Molly O’Brien Pub daar en hier het Winehouse.

200uur

Mijn eerste kerstdorpje maakte ik in 2003. Een omgekeerde soeppan met sneeuwdeken erover fungeerde als berg voor de kerk. Prachtig vond je het, maar als ik het nu terugzie! Ooit hadden we in het tuincentrum een doos met zeven minihuisjes gekocht. Met een snoertje kerstlampjes en wat losse sneeuw was dat volgens mijn man leuk voor op de vensterbank. Hij heeft altijd spijt gehad van die eerste aanschaf. Want het jaar erop kwam er een treintje hij, en nog wat huisjes. En toen ik wat later op het forum van www.kerstdorpen.nl terechtkwam was dat het begin van een regelrechte verslaving.
Het is zo leuk om contact te hebben met mensen die dezelfde hobby hebben. Je leert van elkaar, en we gaan elkaars dorp bekijken. Zo heb ik Pamela uit Enschede leren kennen. Zij maakt schitterende dorpen, waar ze wel tweehonderd uur mee bezig is. In haar huiskamer staan zo’n vier tafels vol. Zij heeft er ook een stad bij: winkel- en huizenstraten. En een kasteel, een fontein en de kanalen van Engeland, met boten en sluizen. Grote kerstdorpen zijn meestal niet de mooiste, want de mensen gaan dan niet in detail hé, maar zij wel, schitterend. Ik doe minder, in mijn dorp zit ongeveer zestig uur werk en in het kastdorp 25 uur. Kreeg ik vorige week wel last van mijn rug.
Het is kostbaar, wantje wordt steeds kieskeuriger. Ik vind de Lemax huisjes al een tijdje te fel van kleur, te zuurstokachtig. Mooier zijn ze van Department 56, maar die zijn duurder, want dat merk wordt gekocht door verzamelaars. Huisjes blijven hooguit twee jaar in de collectie en zijn daarna alleen op eBay te krijgen. Deze orangerie is in Nederland niet te koop, kostte tachtig dollar in Amerika, plus verzendkosten. Er staat hier voor zo’n drieduizend euro hoor. Je wilt steeds meer en dan krijg je teveel. Op zolder liggen al huisjes die ik niet gebruik. Misschien maak ik volgend jaar drie dorpen, ook nog eentje in de gang. Het is echt een extreme hobby geworden. Mijn man vond het in het begin nog leuk, maar nu minder. Er zit geen rem op, ik ben er het hele jaar mee bezig.
Nu is het klaar, dus zit ik in een dip, want wat nu? Er komen wel wat familieleden en bekenden kijken. Maar dan zeggen ze “o, je hebt je dorp alweer staan, nou mooi hoor”. En dan gaan ze over tot de orde van de dag. Dat is te weinig hè. Het is veel leuker om het aan mijn hobbygenoten te laten zien, die snappen hoeveel werk er in zit en bekijken alle details. Ja, zelf geniet ik ervan. Ik heb m’n stoel ernaast gezet en dan zit ik met een kopje thee erbij gerust een uurtje te kijken. Heerlijk.’

EDMAR Feenstra, importeur: Er zijn vier merken op de Nederlandse kersthuisjesmarkt. Het Amerikaanse Lemax zit aan de bovenkant van het middensegment en wordt het meest verkocht. Dickensville, wat wij al acht jaar met succes importeren, zit op de instapljjn. Nieuw is Luville, wat bedoeld is als Europese versie van Lemax. En bovenaan in de prijsklasse staat de firma Department56, die dertig jaar geleden in Amerika met het kersthuisjesgebeuren begon. Dat merk is de top en onderscheidt zich door beter gebruik van materiaal en detaillering. Ze begonnen ooit met zes verschillende typen huisjes van keramiek, die ze in China lieten produceren. Twee slimme Taiwanese broers keken het kunstje af en ontwikkelden een eigen productielijn. Dat werd Lemax, dat in prijs onder Department 56 ging zitten, en in de Amerikaanse discountstores verkocht wordt. Als eerste kwam Lemax naar Nederland, twee jaar later gevolgd door Dickensville.
Dit jaar brengen wij, exclusief voor Europa, voor de eerste keer Department 56 op de markt, We hebben per boot honderden containers uit China laten komen. Boten vol emotie, zoals wij dat noemen, want een kersthuisje is een emotie- en sfeerproduct. Het is afwachten of dit merk gaat verkopen op de Nederlandse markt. In Amerika is het een collector’s item geworden. Om die verzamelwoede aan te wakkeren komt Department 56 elk jaar met een nieuwe collectie en gooien ze er succesvolle huisjes onverbiddelijk uit. Dat werkt als een tierelier. Amerikanen benaderen de kersthuisjes toch anders dan wij. Behalve dat ze ze thuis neerzetten en er een mooie emotie rondom de kerst van maken, bestaat er een levendige tweedehandshandel op eBay. Er zijn daar twee groepen: de fanatieke kerstdorpenbouwers en de verzamelaars. Hier in Nederland hebben we nog alleen de bouwers.

Noordpooldorp

In ons land zijnde tuincentra de belangrijkste afnemers van kersthuisjes.Voor het grootste deel Lemax, ons Department 56 is vooralsnog voorzichtig ingekocht door de centrale inkoop van Intratuin. Een aantal vestigingen heeft al gemerkt dat onze dure huisjes toch goed lopen; ik werd door diverse bedrijfsleiders gebeld dat ze meer nodig hebben. Die zien liever klanten in hun zaak die het zich kunnen veroorloven huisjes van Department 56 te kopen dan de grote groep die dat niet kan en met de huisjes van Dickensville uit de Makro genoegen nemen. Zo werkt dat.
De omzet aan kersthuisjes is gigantisch. In totaal, dus alle vierde merken, zo’n vier tot zes miljoen euro per jaar. Onze omzetcijfers vertel ik niet, alleen dat voor Department 56 de minimum orderwaarde 155.000 dollar bedraagt. In januari staan we weer op de internationale Christmasworld beurs in Frankfurt.Je ziet daar het verschil tussen de Amerikaanse kersthuisjesbusiness en die in Europa. Het Noordpooldorp van Department 56 is in Amerika een bestseller. Het is een fantasiedorp waarde kerstman woont, met een rendierensauna en autowasstraat voor arresleeën. Voor Europa nog te surrealistisch, men durft het niet aan. Wij merkten trouwens dat er ook geen Amerikaanse vlag aan de kersthuizen mag wapperen. Dat verkoopt minder goed’.

Plaats reactie